Aktualności

Dwie sekundy do setki – nasze elementy aluminiowe w ultra szybkim bolidzie

Firma Electris, zainspirowana kreatywnymi umysłami inżynierów z Politechniki Krakowskiej, uczestniczy w konstruowaniu elektrycznego bolidu, którym studenci planują wystartować w międzynarodowych zawodach SAE Formula Student. Inżynierowie stworzyli zespół PK MechPower, który będzie walczył o zwycięstwo w wyścigach na legendarnych torach, a małopolska firma wsparła projekt. Electris wykonał wysokiej jakości aluminiowe elementy zawieszenia, zakupił silnik elektryczny wraz z kontrolerem oraz podzielił się know-how na temat napędów elektrycznych. Przedstawiamy efekty naszej współpracy.

Aluminiowe elementy w samochodzie elektrycznym

Produkcja podzespołów do elektrycznych pojazdów jest jednym z głównych obszarów, w których chcemy rozwijać naszą firmę. Współpracując przy projekcie bolidu, poszliśmy śladem największych koncernów motoryzacyjnych, dla których technologia hybrydowa jest priorytetem już od kilkunastu lat. Z biegiem czasu ten rodzaj napędu zdobył dużą popularność na całym świecie. Nasze elementy aluminiowe w niezwykle szybkim bolidzie są więc krokiem w stronę najnowocześniejszych rozwiązań i dalszego rozwoju technologii.

Współpraca Electris z zespołem studentów PK MechPower

Nasze rodzinne przedsiębiorstwo, nawiązało współpracę z czterdziestoma inżynierami z Politechniki Krakowskiej, którzy realizują swoje motoryzacyjne pasje i pomysły w ramach zespołu PK MechPower. Grupa powstała po to, by wspólnie osiągnąć najważniejszy cel – zbudować elektryczny bolid i wystartować nim w prestiżowych międzynarodowych zawodach SAE Formula Student.

Firma Electris objęła projekt swoim patronatem i została głównym sponsorem zespołu PK MechPower. Nasz wkład w realizację projektu to aluminiowe elementy, które są niezbędnym elementem elektrycznego bolidu. Wykonaliśmy m.in. części zawieszenia oraz układu napędowego, dzięki którym masa bolidu może być zoptymalizowana. W ramach współpracy został także zakupiony wysokiej klasy silnik do pojazdu oraz kontroler.

Electris – główny sponsor w projekcie elektrycznego bolidu

Udział w projekcie naukowym przynosi nam wiele korzyści. Mogliśmy umożliwić wielu pracownikom zwiększenie kompetencji w dziedzinie tworzenia wysokiej klasy podzespołów do najnowocześniejszych pojazdów elektrycznych. W konsekwencji możemy efektywnie dążyć do zaistnienia w elektromobilności – nowej branży, która dynamicznie się rozwija. W ramach kolaboracji z PK MechPower chcemy także testować nasze nowe produkty – chłodnice wodne. Ponadto dzięki współpracy przy budowie bolidu możemy lepiej poznać budowę pojazdów elektrycznych, a co za tym idzie – zrozumieć potrzeby branży automotive i dopasować do nich naszą ofertę produktów.

Jak zaznaczył Dawid Knapik, Członek Zarządu firmy Electris, efekt marketingowy jest dla przedsiębiorstwa bardzo ważny. Jako sponsor tytularny chcemy być lepiej rozpoznawalni i kojarzeni z innowacją oraz rozwojem nowoczesnego i ekologicznego transportu – dodaje. Dawid Knapik podkreśla również wagę regionalnego wsparcia, którego bez wahania udzielili studentom Politechniki Krakowskiej: Jako firma wywodząca się z Małopolski naturalne było dla nas, że będziemy chcieli promować inicjatywy wywodzące się z naszego regionu, dlatego też oferta współpracy, którą otrzymaliśmy od uczelni, wpisała się w naszą strategię marketingową.

Co wyróżnia bolid studentów Politechniki Krakowskiej?

Młodzi inżynierowie zadbali o każdy szczegół pojazdu, który charakteryzuje się ponadprzeciętnymi osiągami. Do budowy zawieszenia bolidu zastosowano niezwykle lekkie i trwałe kompozyty. Dużym osiągnięciem studentów było zaprojektowanie dwuwahaczowego karbonowego zawieszenia, przeprowadzenie symulacji oraz badania konstrukcji. Z kolei kompozytowe wahacze zostały spojone przez aluminiowe elementy zawieszania, wykonane w ramach współpracy z Electris.

Studenci odpowiedzialni za kwestie aerodynamiki wykorzystali zaawansowane techniki stymulacji przepływu powietrza, by zoptymalizować konstrukcję poszycia bolidu. Jego sterowaniem kieruje sieć 32-bitowych mikrokontrolerów, które cały czas komunikują się ze sobą i zapewniają najlepsze parametry pracy pojazdu.

Innowacyjnym posunięciem było zastosowanie dwóch silników elektrycznych w ramach napędu pojazdu. Dzięki temu bolid przeznaczony na zawody SAE Formula Student zwiększył swoją moc, co umożliwiło przewagę w konkurencjach wymagających dużego przyspieszenia. Przekładając to wszystko na liczby – elektryczny układ napędowy generuje do 185 koni mechanicznych mocy oraz 280 niutonometrów momentu obrotowego. Nie trzeba było nikogo przekonywać, że takie parametry napędu bolidu o masie 350 kg zapewnią nadzwyczajne osiągi. Fakt, że pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w mniej niż 2 sekundy, tylko to potwierdza.

Zawody SAE – sukces elektrycznego bolidu

W wyścigach SAE Formula Student biorą udział najlepsze uniwersytety i politechniki z całego świata. Ze względu na rodzaj napędu pojazdów zespoły dzielą się na dwie kategorie: spalinowe oraz elektryczne. Coroczne wydarzenie jest organizowane na najpopularniejszych torach w wielu krajach, m.in. Michigan Speedway, Silverstone, Hockenhaim, Circuit de Barcelona czy Hungaroring. Na zawody przyjeżdżają przedstawiciele największych koncernów z branży Automotive, których zadaniem jest ocenianie bolidów i zespołów studentów podczas poszczególnych konkurencji.

Zwycięzca SAE jest wyłaniany na podstawie wyników w konkurencjach statycznych i dynamicznych, do których należą przyspieszenie, wyścig, najszybsze okrążenie i sprawność energetyczna. Statyczna rywalizacja polega natomiast na ocenie projektu pojazdu pod względem jakości i innowacyjności, kosztu budowy, a także prezentacji biznesowej. Pod uwagę brane są więc wszystkie aspekty ciężkiej pracy studentów. Poziom zaawansowania pojazdów najlepiej ilustrują ich osiągi. Zwycięzca w kategorii bolidów elektrycznych przyspieszył do 100 km/h w 1,513 s.

W 2020 roku z oczywistych względów zawody zostały przeniesione do sieci. W Polsce zorganizowano konkurencje dla 9 zespołów. PK MechPower zwyciężyli w wirtualnej serii Tatuus Championship, zostawiając w tyle m.in. Politechnikę Śląską czy Politechnikę Rzeszowską. Krakowscy studenci zdobyli Mistrzostwo Klasyfikacji Drużynowej oraz drugie i trzecie miejsce w Klasyfikacji Indywidualnej. W przyszłym roku w planach inżynierów są zawody Formula Student Czech Republic, Formula student East na Węgrzech oraz Formula Student Germany.

Pozostałe