busbary fotowoltaika

Wykorzystanie bus barów w fotowoltaice

Fotowoltaika oraz inne źródła energii odnawialnej są dziś wielką szansą na ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Wielu przedsiębiorców chce przyłożyć się do zmiany sposobów wytwarzania energii na lepsze, inwestując w nowoczesne panele słoneczne. W parku maszynowym Electris przygotowujemy komponenty oraz bus bary, które są bardzo często wykorzystywane w tym sektorze.

Rozwój odnawialnych źródeł energii w Europie

Dlaczego Unia Europejska postawiła już jakiś czas temu na promowanie odnawialnych źródeł energii, czyli m.in. energię słoneczną, wodną, wiatrową czy biopaliwa? Odpowiedź wydaje się oczywista: ponieważ pozwalają zmniejszyć nie tylko emisję gazów cieplarnianych, co będzie miało bardzo korzystny wpływ na środowisko, ale także uniezależnić się od rynków paliw kopalnych, czyli gazu i ropy naftowej.

Odnawialne źródła energii są po pierwsze tanie, a po drugie nieskończone. Kolejna ich zaleta to stabilność kosztów – ceny ropy, gazu i innych surowców mogą zmieniać się bardzo dynamicznie, a na te wahanie nie mamy żadnego wpływu.

Jednym z najpopularniejszych źródeł energii odnawialnej są panele fotowoltaiczne, które przetwarzają energię słoneczną w elektryczną. Zarówno panele monokrystaliczne, jak i panele polikrystaliczne sprawdzają się i na prywatny użytek, i w przypadku ogromnych farm fotowoltaicznych.

Rozwój technologii i stawianie na wydajność paneli fotowoltaicznych sprawiły, że inwestorzy chcą wykorzystywać najlepsze komponenty na rynku i stosować innowacyjne rozwiązania. Jednym z bazowych elementów w panelach fotowoltaicznych są busbary zwane też bus barami czy (z angielskiego) bus bars.

Gdzie stosuje się busbary – fotowoltaika

Żeby zrozumieć budowę i funkcję busbarów, musimy zacząć od ogniwa fotowoltaicznego (fotoogniwa/ogniwa słonecznego). Jest to półprzewodnik, który przetwarza energię słońca w prąd. Uzyskanie właściwości półprzewodnikowych jest możliwe dzięki wykorzystaniu krystalicznego krzemu do budowy ogniw I generacji. W momencie, gdy promienie słoneczne padają na moduły i znajdujące się na nich ogniwa, zachodzi efekt fotowoltaiczny, który generuje energię.

Ogniwa w panelach czy też modułach fotowoltaicznych są ze sobą połączone za pomocą cienkiej metalowej taśmy, która przewodzi wytworzony prąd fotoelektryczny. Krzemowe ogniwa fotowoltaiczne mają dwie warstwy – przednią i tylną. Na obu znajdują się szynoprzewody, czyli właśnie busbary w postaci cienkich ścieżek poziomych. Ich rolą jest zbieranie ładunków z całej płytki i przekazywanie ich do ścieżek pionowych.

fotowoltaika busbary

 

Busbary w panelach fotowoltaicznych – wykorzystanie aluminium i miedzi

Zarówno miedź, jak i aluminium są materiałami energooszczędnymi, więc nic dziwnego, że stosuje się je w panelach fotowoltaicznych. Wykonane z nich szyby prądowe, czyli busbary, można giąć, skręcać, otworować, przetłaczać, wiercić – po prostu dowolnie kształtować. Busbary wydajnie dystrybuują energię, dlatego wykorzystuje się je nie tylko w modułach fotowoltaicznych, ale także do budowy szaf i rozdzielnic prądowych. Służą do podłączania transformatorów do sieci elektroenergetycznej. Są też montowane wzdłuż torów kolejowych, gdzie dostarczają energii pojazdom.

Nowoczesne szynoprzewody bus bars – liczba ścieżek ma znaczenie

Ogniwa fotowoltaiczne mają oznaczenia z liczbą busbarów, np. 3 BB, 4 BB. To, ile szynoprzewodów bus bars znajduje się w jednym module, ma ogromne znaczenie dla odporności ogniw na mikropęknięcia. Konsekwencją takich uszkodzeń jest utrata mocy całego panelu fotowoltaicznego. To oczywiście generuje koszty.

Mikropęknięcia mogą powstać przez działanie czynników zewnętrznych (śnieg, wiatr, temperatura) albo już na etapie produkcji, transportu czy montażu. Jak busbary zapobiegają zniszczeniu ogniw? Dzielą je na kilka części, więc pęknięcie obejmie zaledwie mały fragment fotoogniwa. W ten sposób moc panelu zmniejszy się tylko w niewielkim stopniu. Innymi słowy – im więcej busbarów, tym większa wydajność paneli fotowoltaicznych.

Kiedyś mianem standardowej technologii nazywano ogniwa z dwoma busbarami. Dziś typowe ogniwa krzemowe to modele 3, 4, a nawet 5 BB. Inwestycja w większą liczbę busbarów w ogniwach słonecznych wymagała zmodernizowania linii produkcyjnych, ale przyniosła oszczędności w dłuższej perspektywie.

W Electris wykonujemy bus bary z materiałów aluminiowych i miedzianych o różnych rozmiarach. Z reguły mają budowę jednolitych szyn, jednak możemy je również dowolnie kształtować, np. giąć, skręcać czy otworować. Nasz park maszynowy pozwala na produkcję detali o dowolnej wielkości – najmniejsze mają kilkanaście milimetrów, a największe przekraczają 3000 mm. Każde zapytanie naszych klientów analizujemy i przygotowujemy tak, by spełnić wszystkie oczekiwania.

 

FAQ:

Jakie zastosowanie mają busbary w fotowoltaice?

Szynoprzewody bus bars to półprzewodniki, które znajdują się na ogniwach w panelach fotowoltaicznych. Gdy padają na nie promienie słoneczne, zachodzi tzw. zjawisko fotowoltaiczne i wytwarza się fotoprąd.

Jakie znaczenie ma liczba busbarów w panelu fotowoltaicznym?

Ogniwa z większą liczbą bus barów mają wysoką wydajność i odporność na mikropęknięcia. Dzięki temu moduły fotowoltaiczne są wydajniejsze i mają dłuższą żywotność.

Busbary w fotowoltaice od Electris

W naszym nowoczesnym parku maszynowym powstają nowoczesne szyny zbiorcze bus bars z miedzi i aluminium. Nasze busbary mogą mieć o dowolnym kształcie rozmiarze.

czytaj więcej